Känd centerpolitiker medger skuggblogg

Publicerad 1 januari 0001 kl. 00:00. Senast ändrad 14 augusti 2008 kl. 21:34

Mirakelmannen finns han? Frågan ställdes i ett inlägg på bloggen.fi i måndags. I tisdags lade en bloggare ut bevis på att Centerns svenska ordförande, Kronobypolitikern Peter Albäcks och Mirakelmannens blogginlägg är skrivna på en och samma dator.

Därmed vaknade misstanken om att Peter Albäck och signaturen Mirakelmannen är en och samma person.

Mirakelmannen har i sin bloggprofil uppgett att han en tvåspråkig 27-årig juridikstuderande med Vasa som hemort. Signaturen har bland annat i positiva ordalag kommenterat Peter Albäcks blogginlägg, i synnerhet det som rör lokalpolitiken i Kronoby och Svenska folkpartiet i synnerhet.

Efter att uppgiften om att inläggen är skrivna på samma dator, meddelade Mirakelmannen i sin blogg följande:

"ung och besviken

Ni hittar mig på Suomi24 där finns inga från Sfp."

Mirakelmannen stängde sin blogg klockan 12.06 i tisdags, en och en halv timme efter att det framgått att Peter Albäcks och Mirakelmannens inlägg är skrivna på en dator med samma IP-adress.

Vad har du för kommentar till påståendet om att Mirakelmannens och din dator har samma IP-adress?

- Jag har gillrat en fälla åt dem. Det här är en skandal. Skriver du något om det här är du med också, säger Peter Albäck när han ringer upp ÖT sent på tisdag eftermiddag.

- Det är en otrolig smutskastning som pågår mot mig.

Efter ett långt resonemang om komplotter medger han att Mirakelmannen är ett påhitt.

Av vem?

- Vi är några.

Vilka?

- Ta dig i akt, du gör arbete för Sfp.

Peter Albäck hävdar att i komplotten mot honom på nätet finns föruton "tre X", även Sfp:s riksdagspolitiker Ulla-Maj Wideroos.

- Mirakelmannen har som ett mirakel visat vem som är bakom komplotten mot mig.

Denise Lindell

Diskussion

Skriv kommentar

Den här diskussionen har 121 inlägg.

Kommentar

Även om Peter Ahlbäck gjort sig känd för osakligheter och personliga påhopp, så får man hoppas att ingen plockar fram tjäran och fjädrarna efter att detta kommit ut. Alla är vi människor!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Narcissistisk_personlighetsst%C3%B6rning

Hatten 12.8.2008 kl 18:15
Samma åsikt (44)     Annan åsikt (170)
Kommentar

Haha ägd!!!

Ett enda stort skämt till politiker, från början till slut.

Anders 12.8.2008 kl 18:16
Samma åsikt (421)     Annan åsikt (20)
Kommentar

Suck o stön...

Åskådaren 12.8.2008 kl 18:18
Samma åsikt (134)     Annan åsikt (14)
Kommentar

Ja Denise om du inte har en annan arbetsgivare än ÖT så vill jag inte ha något att äta. Har du någonsin funderat på ifall jag bandar mina samtal. Hmm kommer det knip i magen. Läs min blogg i kväll du ville ju inte lyssna på mig. Snopet att vara reporter för ett parti. Öt flaggar ju för att vara opolitisk.

Peter Albäck 12.8.2008 kl 18:20
Samma åsikt (38)     Annan åsikt (426)
Kommentar

P I N S A M T !

Ärlighet varar längst! 12.8.2008 kl 18:20
Samma åsikt (167)     Annan åsikt (18)
Kommentar

Just så, där blev den bloggaren fast med byxorna nere! Komplott, just jå.... någon som ännu har "förtroende" för den här karln?? Knappast!

-s 12.8.2008 kl 18:27
Samma åsikt (346)     Annan åsikt (16)
Kommentar

Ska man skratta eller gråta?? Det här kunde bli ganska bra tv underhållning :D Ska bli intressant att följa med kommunalvalet..

Det finns ett gammalt ordspråk:He finns int na surrogat för veti(vettet),men he jölpär ti va tyst..Kanske något som en viss politiker borde tänka på..

Väljare 12.8.2008 kl 18:32
Samma åsikt (124)     Annan åsikt (11)
Kommentar

E vi i lekis??????? Herregud, nu får väl no ahlbäck lugn ner se!

Bob Marley 12.8.2008 kl 18:41
Samma åsikt (92)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Haha, vilket pucko... verkar ju vara lite paranoid...

... 12.8.2008 kl 18:47
Samma åsikt (134)     Annan åsikt (16)
Kommentar

Och då ska vi komma ihåg att han har ifrågasatt ALLA andras trovärdighet! Han har även sagt i ett svar på en kommentar att det absolut värsta han vet är falska mänskor!!!

Haha vilket skämt han är den mannen.

Tänkaren 12.8.2008 kl 18:52
Samma åsikt (213)     Annan åsikt (12)
Kommentar

Kommentar nr 1: Tycker inte att en offentlig person och politiker ska uppföra sej som denna centerpolitiker..Tror knappast att tjära och fjädrar hjälper,men genom att be alla som han kallat både det ena och det andra,om ursäkt, och genom att föra en saklig debatt,så kanske trovärdigheten stärks..

Väljare 12.8.2008 kl 18:54
Samma åsikt (54)     Annan åsikt (15)
Kommentar

österbottens största politiska skämt = Centerns svenska disktriktsordförande!

12.8.2008 kl 18:59
Samma åsikt (256)     Annan åsikt (16)
Kommentar

Intressant länk som #1 hänvisar till i sitt inlägg, även om det knappast ursäktar nåt..

12.8.2008 kl 19:03
Samma åsikt (38)     Annan åsikt (11)
Kommentar

Skall bli mycket intressant att se vilka åtgärder Centerpartiet nu vidtar. Något så lågt som detta har inte tidigare skådats i vårt landskap. Jag kan knappast tro att hans parti kan acceptera att en falsk bloggare skulle få sitta kvar på förtroendeposter inom partiet.

Iakttagaren 12.8.2008 kl 19:04
Samma åsikt (165)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Haha, Ha upphör aldrig att förvåna! Vad är nästa drag? Detta är väl bara början.

Helosan 12.8.2008 kl 19:07
Samma åsikt (49)     Annan åsikt (9)
Kommentar

Va löjligt! Skulle han nu inte ens kunnat använda nån annan dator, tex kommunikator, på biblioteket eller var som helst. Vilket bakslag!1

Verkligen genant, tänk att bli avslöjad om nåt dylikt, där lämnar nog Jätteenmäkis och Juhantalos affärer långt efter. HaHaHa

Och läs sen hur han bortförklarar det på sin blogg och annanstans. :D :D

MacGyver my ass 12.8.2008 kl 19:17
Samma åsikt (84)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Skönt att se att det finns journalister som inte är rädda för personer som PA. Ännu har jag inte sett en enda gång då den mannen kunnat föra en vettig diskussion. Att han i sin egen kommentar kommer med förtäckta hot mot Denice visar bara på att han är sig lik. Den som avviker från hans åsikter brukar hotas eller få ett fult namn eller två.

Åhhå... 12.8.2008 kl 19:18
Samma åsikt (256)     Annan åsikt (15)
Kommentar

Att ha samma IP adress menar inte automatiskt att det är samma dator. Många delar ur samma genom DHCP. Eller via en IP för en organisation.

Och för dem som tänker att ÖT är opartiskt.. känns inte.

Inte för eller mot Center 12.8.2008 kl 19:21
Samma åsikt (15)     Annan åsikt (67)
Kommentar

Stå på dej Denise, du har nog allt stöd du behöver.

Ahlbäck: Sök vård! Mirakel har skett förr...

Rolle 12.8.2008 kl 19:22
Samma åsikt (95)     Annan åsikt (12)
Kommentar

Är det en som sett för mycket av Arkiv X i sin ungdom, eller är det helt enkelt en som borde bo i ett rum med mjuka väggar? Ska man kunna ta kommunalpolitiken på allvar mera? Som om den inte redan var tillräckligt B utan dylika "politiker". Samma cirkus, nya clowner... (den här gången med grande finale?)

Samppa 12.8.2008 kl 19:27
Samma åsikt (29)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Kan man läsa om avslöjandet nånstans? Finns det på nån blogg, vem kollade IP adresserna?

Nyfiken 12.8.2008 kl 19:32
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (12)
Kommentar

HEJA PETER! Bra att du fick fast skitstövlarna.

Det är bara att fortsätta med att avslöja dynggänget, vi är mera som understöder dina

åsikter än dina motståndare tror!

Tärjäboi 12.8.2008 kl 19:39
Samma åsikt (16)     Annan åsikt (171)
Kommentar

Tänka sig, en andra identitet som lovprisar de egna blogginläggen. Hur långt är politiker egentligen beredda att gå för att få röster? Bra jobbat av de som avslöjade falseriet.

Coolman 12.8.2008 kl 19:47
Samma åsikt (68)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Försökte kommentera artikeln om cannabis och Peters positiva insatser att få bukt på cannabis användningen i Terjärv. Kanske det var för positiva ord om denna politiker, för at de skulle publiceras??

Han är en av de få politiker, som får upp truten och inte sitter med tummen i munnen och väntar på att andra politiker skall göra beslut! Jag önskar att vi åtminstone skulle ha ngr liknande drivkraftiga politikers i SFP...i stället för en hop av politiker med beslutandeångest.

12.8.2008 kl 19:49
Samma åsikt (15)     Annan åsikt (87)
Kommentar

I dessa små kretsar funkar det inte att hålla på såhär. Underhållande och skrämmande

12.8.2008 kl 19:56
Samma åsikt (24)     Annan åsikt (12)
Kommentar

Det är något speciellt med att anonyma texter på nätet väcker så här stort intresse. Det finns oändliga mängder av dem, och ingen kan väl hävda att det är brottsligt att skriva anonymt?

Vem är denna Peter Albäck egentligen? Borde han hellre kallas Stålmannen, när regionens majoritetsparti verkar falla omkull framför hans fötter? Eller vad betyder det när sfp-lägret kallat in sina anonyma skaror för att förgöra honom, och ändå misslyckas?

12.8.2008 kl 20:01
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (65)
Kommentar

Som han har tjatat om folks IP-nummer hit och dit!! !! Trodde han att alla andra är så dumma så de inte får fram en IP-numer, att det skulle vara nå´nting som han är ensam om. Hur enfaldig kan man vara? När man gräver en grop för andra...

flinet går från öra till öra 12.8.2008 kl 20:05
Samma åsikt (41)     Annan åsikt (12)
Kommentar

Instämmer med #1. Det är lätt i det här läget att ropa korsfäst, korsfäst. Det känns obehagligt primitivt. Försök ändå att vara människor och visa barmhärtighet. Ändamålet helgar inte medlen.

sven swed 12.8.2008 kl 20:10
Samma åsikt (17)     Annan åsikt (28)
Kommentar

L.O.L

12.8.2008 kl 20:17
Samma åsikt (44)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Jag antar man måste hitta på kompisar om man man inte längre har några riktiga.

Fredrik som bara hittar på 12.8.2008 kl 20:22
Samma åsikt (59)     Annan åsikt (11)
Kommentar

Har tidigare kritiserat och tyckt illa om Albäcks stil, men nu kan man ju inget annat än att tycka synd om karln...

Även om han själv säkerligen inte anser sig ha gjort något fel genom att ljuga och konspirera måste det ju börja ta emot lite i alla fall.

qwerty 12.8.2008 kl 20:22
Samma åsikt (41)     Annan åsikt (9)
Kommentar

Centern verkar inte vara mera vad det varit!

Förvånad 12.8.2008 kl 20:42
Samma åsikt (21)     Annan åsikt (10)
Kommentar

Alla har väntat på detta ,nån gång skulle han avslöja sig riktigt ordentligt.Denise du är värd all heder som inte faller för hot från en politiker som hela tiden ljuger och hotar.Jag tror Peters politiska karriär nu gör en störtdykning.Alla hans understödare har all orsak att vakna och inse att om alla politiker uppförde sig som han vore vårt samhälle helt ruttet.Tack Denise!

Beka 12.8.2008 kl 20:48
Samma åsikt (100)     Annan åsikt (12)
Kommentar

Har du någonsin funderat på ifall jag bandar mina samtal... Utdrag ur Peter svar.. han bandar samtal så akta er.. allt ni säger och som sägs kan användas och komma emot när man minst anar det!!

12.8.2008 kl 20:57
Samma åsikt (14)     Annan åsikt (9)
Kommentar

Peter Albäck kan gott ta en rundtur i kommunen för att ta reda på vad kommuninvånarna anser om hans förfaranden. Peter Albäck ska inte vara så tvärsäker på sin fortsatta politiska karriär. Peter Albäck borde snabbt inse att folk har lessnat på pajkastningen. Peter Albäck kunde gärna lista de punkter på den sin politiska agenda som han anser att har tillfört kommunen något gott, i kontrast till alla negativa rubriker och "skandaler" som har skapat oreparerbara ringar på vattnet för Kronoby kommun!!

Denna kommentar skrev jag till en annan artikel som gällde PA och den står sej även idag efter denna nyhet.

Maggi 12.8.2008 kl 21:22
Samma åsikt (51)     Annan åsikt (11)
Kommentar

Tecken på narcisism:

Individen uppvisar ett ihärdigt mönster av grandiositet (i fantasi eller beteende), behov av beundran, brist på empati, börjar i det unga vuxenlivet och finns i varierande samband indikerat av fem (eller fler) av följande:

Har en grandios självbild (till exempel överdriver framsteg och talanger, förväntar sig att bli betraktad som överlägsen utan lämpliga uppnåelser).

Är besatt av fantasier om obegränsad framgång, makt, briljans, skönhet, eller perfekt kärlek.

Tror att han eller hon är "speciell" och unik och bara kan bli förstådd av, eller bara borde umgås med, andra speciella eller högstatuspersoner (eller -institutioner).

Kräver stor beundran.

Har oresonliga förväntningar på speciella förmåner eller omedelbar respons på hans eller hennes förväntningar.

Är interpersonellt exploativ, det vill säga utnyttjar andra för att uppnå sina egna mål.

Brist på empati; är ovillig att känna igen eller identifiera sig med andras känslor och behov.

Är ofta avundsjuk på andra eller tror att andra är avundsjuka på honom eller henne.

Uppvisar arrogans, hotfulla beteenden eller attityder.

12.8.2008 kl 21:30
Samma åsikt (92)     Annan åsikt (10)
Kommentar

Mina tankar går till Peters familj och bekanta. Hoppas ni kan stötta honom genom dethär. Tragiskt.

Liberal 12.8.2008 kl 21:39
Samma åsikt (26)     Annan åsikt (56)
Kommentar

Där ser man hela hopen kommenterare är sfp:re. Det är ju bara att stänga av gasaremsan med taggtråd så får ni slå ihjäl varandra

pelle 12.8.2008 kl 21:45
Samma åsikt (14)     Annan åsikt (60)
Kommentar

Vem är det som brukar anklaga andra för bristande trovärdighet?? Peter nu är det du som inte är trovärdig!!

12.8.2008 kl 21:53
Samma åsikt (57)     Annan åsikt (10)
Kommentar

Och ännu täcks han hota Denise.

Synd om stackarn.

opolitisk 12.8.2008 kl 21:55
Samma åsikt (58)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Kanhända är han en av de få politiker som får upp truten, men det betyder ju inte att man skall släppa ut allsköns dynga. Karln är ju fullvuxen och borde bete sig därefter! Brottsligt är det inte heller att vara anonym bloggre och rosa sin oficiella politikerblogg. Men en politiker beter sig inte bara på det sättet, att han skulle vara förföljd av SFP och alla andra som inte delar hans åsikter är bara ett fantasifoster skapat av honom själv. Han är nog sin egen värsta fiende.

12.8.2008 kl 21:59
Samma åsikt (74)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Sök hjälp PA o lämna politiken...

Partilös 12.8.2008 kl 22:02
Samma åsikt (67)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Vad blir Centerns slogan efter det här klavertrampet? Mirakel partiet- Ihme puolue...

Ärlighet ! 12.8.2008 kl 22:03
Samma åsikt (20)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Vad håller karln på med egentligen? Hoppas Vanhanen tar honom i örat.

Molgan 12.8.2008 kl 22:27
Samma åsikt (26)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Alla har vi våra brister.. Jag är varken för eller mot. Före man skyller på någon annan ska man hitta fel prickarna och bristerna i sig själv!!

Jag 12.8.2008 kl 22:31
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (10)
Kommentar

Jo nej, nu står det ganska klart att det inte var felgjort av mig att lämna allt vad centerpartiet heter. Vilket äpple vill växa på ett så genomruttet träd. MAn kan ju bara hoppas att det här var änden för Albäcks politiska karriär. Skäms för fan!

f.d centerpartist 12.8.2008 kl 22:35
Samma åsikt (33)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Kommentarer om att detta är en sfp-komplott tråkar ut mig. Det här handlar inte om centern vs. sfp. Det handlar om vanliga nyfikna skandallystna människor som tycker det är underhållande att se vuxna människor gräla på nätet.

Handen upp den som bildat sig en uppfattning i frågan utgående från politiskt ställningstagande... nä, jag tänkte ju det.

Soittakaa paranod! 12.8.2008 kl 22:36
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (9)
Kommentar

Vad säger Bo Lång?

Undrande söder om landsvägen 12.8.2008 kl 22:47
Samma åsikt (17)     Annan åsikt (7)
Kommentar

"Utbrytarna" i Nedervetil har länge delat uppfattning med den nu avslöjade fuskare. Vad händer nu? Har den avslöjade kvar samma förtroende bland "de sina"? Eller finns det ingen självransakan alls i deras kretsar?

fundersam 12.8.2008 kl 22:49
Samma åsikt (14)     Annan åsikt (11)
Kommentar

HEJA PETER! Bra att du fick fast skitstövlarna.

Mmm - det var ju också en åsikt.

Kanske det är Sfp:s fel att bloggen uppstått ?

Är det skitstövlarnas och dynggängets fel att

personen ifråga uppträtt oärligt ?

Är det Heja och Bra att en person som kräver ärlighet och öppenhet av andra inte ställer samma krav på sig själv ?

Är det Heja och Bra att denna person inte tillåter personer som tycker att han beter sig olämpligt att kommentera på hans blogg ?

Tvivlande 12.8.2008 kl 23:00
Samma åsikt (56)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Håller fullständigt med Rolle i kommentar #19.

Sök vård kära Peter. Med detta utspel blir politikerföraktet bara värre.

Arne Anka 12.8.2008 kl 23:29
Samma åsikt (29)     Annan åsikt (10)
Kommentar

haha vilken nolla:D..sånadär människor behövs inte i kommunfullmäktige!

peter tosh 12.8.2008 kl 23:42
Samma åsikt (39)     Annan åsikt (11)
Kommentar

Kommentar #49: "'Utbrytarna' i Nedervetil har länge delat uppfattning med den nu avslöjade fuskare."

Detdär kanske är en uppfattning som härstammar från fuskaren själv snarare än från nedervetilborna.

eikö? 12.8.2008 kl 23:53
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (15)
Kommentar

Och fortfarande hotar han folk på sin blogg! När ska nån anmäla HONOM?

12.8.2008 kl 23:55
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Den goodwill som Peter Albäck fick i och med knarkhärvan är nog förbrukad nu. Avslöja motståndare...va då?

13.8.2008 kl 00:14
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Här bevisade Peter hur ruttet det är i österbotten pga SFP:politik. Kända politiker gömmer sig bakom signaturerför att inte avslöja deras skumma avsikter. Skäms sa Isokallio om Sfp:s politik. Skäms UMW för dina smutsiga tilltag

Pelle 13.8.2008 kl 00:28
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (40)
Kommentar

Säg att detta är ett stort skämt!!

:D

Ulrika 13.8.2008 kl 00:37
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Vem sa att politik är tråkigt?

Jag garvar så jag tror jag dör...

Bättre underhållning åt folket får man söka efter!

tapZalainen 13.8.2008 kl 01:41
Samma åsikt (14)     Annan åsikt (9)
Kommentar

ja herredumilde, nu har vi kollt in både centerpolitruckens blogg samt alla de som drog ner byxrna påhonom i sina bloggar , och nog måste man ju säga, att aldrig har man sett större kraschlandning av en politiker! det här är den största och mest katastrofala djupdykning som centern kunnat göra. Ja jösses, ifall det var någon som trodde att denne distriktsordförande hande något seriöst att tilföra så måste vi skratta alldeles otroligt gott. Vi tycker synd om centerpartiet, som trots allt har många goda människor i sina led. Men gör er av med denne bloggare nu, å fort som tusan, annars e nog centerpartiet inget annat en ett skämt i den här delen av landet. Och det gäller inte bara svenska österbotten. Vi har redan samma dag fått veta att många centerpartister på finskt håll skäms alldeles otroligt för denne svenskspråkiga centerpartistiskte terjärvbo! Det lär bli räfst och rättartint i centerleden i höst.

Keskipohjanmaa 13.8.2008 kl 02:37
Samma åsikt (21)     Annan åsikt (11)
Kommentar

Herrejisstas!! Vad håller karn på med egentligen!?! Har man ens nåt vett i skallen kan man inte hålla på såhär. Att gå runt och hota en massa folk som inte delar hans åsikt är inte friskt!! Detta är snudd på kriminellt!!! Han utövar ju olaga hot!!

T.N 13.8.2008 kl 04:26
Samma åsikt (25)     Annan åsikt (4)
Kommentar

det är olagligt att banda samtal om inte båda parterna vet om det

13.8.2008 kl 05:36
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Borde inte hela bloggen avslutas då det blir sådan här smutskastnig av människor.

Det var väl inte politik bloggen sku handla om?

cinny 13.8.2008 kl 07:35
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (10)
Kommentar

#32

Centern är precis som det varit, inge har ändrats

Jeppis 13.8.2008 kl 07:56
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (9)
Kommentar

"Du får inte skriva kommentarer som bryter mot någon lag som tillämpas i Finland: ... sprida kränkande uppgifter om andras privatliv, hetsa mot folkgrupp, bryta mot tystnadsplikt ... m.m. Inlägg som inte tillför debatten något eller som är skrivna med ohyfsat tonfall refuseras. Vi accepterar inte provocerande, nedsättande eller generaliserande omdömen om språk, ras, religion, kön eller sexuell läggning. Det är inte heller tillåtet att spekulera eller ta ställning i skuldfrågan i artiklar om brott eller olyckor."

Men det är okej (enligt öts moderation i detta fall) så länge som det är mot Center. UWW kastade leksak ur barnvagn när några saker skrivit i sin blogg men här folk insinuerar att PA är mental, ostabillt, mm. Hmm.. Kanske han är, men detta är inte platsen för det.

Neutral 13.8.2008 kl 08:03
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Det är nästan så att man skäms över att vara Pedersörebo! Jag brukar aldrig rösta i kommunalval, men nästa gång kommer jag nog att göra det....

P 13.8.2008 kl 08:08
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (11)
Kommentar

Till #54: Anmäld till HSS Media är han nog många gånger redan, men eftersom han tillför bloggen.fi så oerhört mycket intresse, så får han tydligen hållas...

Hatten 13.8.2008 kl 08:40
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (6)
Kommentar

På datorspråk skulle man skriva:

n00b & owned

Fundera på det vad det betyder!!!

P 13.8.2008 kl 08:47
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Det är tråkigt då man läser sånthär om politiker. En politiker måste vara rättfärdig, ärlig och själv kunna TA andras olika åsikter utan att hoppa på folk som tycker olika. Själv tror inte att jag klarade av att vara politiker, det är ett tufft jobb att handskas med 77 olika åsikter då man skall få 1 gemensamt beslut, man kan ju bli utbränd med mindre bördor. En politiker kan också bli trött, irriterad efter långa dagar vid förhandlingsbordet och möten som INTE LEDER NÅN VART! Vad händer med en mor, med 3 barn, alla barnen skriker, till sist börjar också modern skrika tillbaka, modern häver ur sig salvor med hot till barnen , ATT OM DU INTE NU HÅLLER KÄFT SÅ FÅR DU STRYK! åt ett annat barn ropar modern, IVÄG ISÄNG GENAST ANNARS FÅR DU INTE CYKELN TILL FÖDELSEDAGEN! Vad är sånthär skrik, jo en moder, en person som har för mycket på gång med barn, själv blivit trött, då börjar folk häva ur sej saker DE INTE MENAR, folk tar till VAPEN i ord då det blir för mycket press mot dem. ERKÄNN GOTT FOLK ni har själv varit i liknande situationer, annars är ni ej födda...Vad hände om moderns hot till sina barn hamnat på ett BLOGG då hade hon blivit avslöjad som en hotfull skrikik och ostabil mor som ej alls är värd sina barn,,,ej längre värd att vara ens mor anser väl ni stenkastare. Men sanningen är den att vi har alla felat, vi är alla syndare. Den som själv är utan skuld kaste första stenen (Joh 8:7)

Om vi byter ut modern till politikern i detta fall, så förstår man att samma saker sker även inom politiken. Folk häver ur sej saker man ej menar, i trötthet säger hotfulla saker. Kanske detta är en dålig jämförelse men vad jag försöker säga är gott folk, från båda sidorna om PA. Jag säger varken BU eller BÄ om PA men låt honom nu gå vidare i sitt liv. Han får nu rannsaka sej själv, gå igenom sin prövning om han skall stanna kvar eller om han blir utslängd. Men Jesus säger att vi har alla syndat, den som INTE har nån synd skall kasta första stenen, samma här, DE AV ER I BLOGGEN SOM INTE I ERA LIV NÅNSIN GJORT NÅT FEL ÅT NÅN, INTE SAGT NÅT FEL ORD TILL NÅN DE FÅR STANNA KVAR I BLOGGEN OCH DEBATTERA DETTA, alla andra SLUTA hakka ner på PA! Till PA vill jag slutligen säga, ifall du bekänner dina synder inför Gud, tar emot Jesus som Herre och ber till Gud i Jesu namn om förlåtelse, så har GUD LOVAT att Han förlåter också dina synder, bordet blir rent, samvetet klart, då kan man gå vidare med nya uppgifter och lämna det gamla bakom. PUNKT SLUT! PS Min gamla Toyota har en gammal manual jag brukar läsa då bilen skall hållas i skick så den ej klappar ihop på vägen, där står vad jag skall göra med jämna mellanrum under bilens livstid, byta olja, filter, smörja, serva. Många saker vet jag inte ifall jag ej kollat i manualen. Men många av oss har slängt bort livets manual, BIBELN som alla fick med sej på dopet av prästen. Det var faktiskt meningen att ALLA som bor på jorden skulle läsa denna manual, så att vi vet hur handskas i situationer, där står om självbehärskning, förlåtelse, kärlek, ja en intressant bok som ger RÅD I PRECIS ALLA SITUATIONER! Om alla i Finland läste denna bok, OCH GJORDE DÄREFTER ja då hade vi nästan paradiset på jorden. Men tyvärr så tror ingen på det heller, för ALLT börjar ju med att först få en TRO!

Anonym som alla andra som har sina stenkastande åsikter 13.8.2008 kl 09:11
Samma åsikt (16)     Annan åsikt (28)
Kommentar

Hur bombad får man vara som politiker? Måste omedelbart faxa in denna sak till hans kompis, Vanhanen, han som lär ha ringt upp terjärvpolitikern i tidigare val och bett honom ställa sig till förfogande...

Spitfire 13.8.2008 kl 10:01
Samma åsikt (14)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Det som just nu händer i fallet Peter Albäck är

en tragedi. Varje människa som följt med hans

skrivande på bloggen torde ha insett att det skul-

le gå som det gått.

Perosnligen var jag under nästan ett helt år ut-

satt för lögner, förtal och dumheter från Albäck.

En del av dessa löjligheter lurades han av sitt

partis "hemliga polis" i Närpes att skriva.

För att få slut på hans ljugande om mig skrev jag

brev till såväl partiordföranden Matti Vanhanen

samt till centerns partiledning. Något svar bevär-

digade man sig att ge men däremot fick jag vara i

fred på Albäcks blogg. Skrev även till den ansva-rige för Bloggen.fi, Lars Rosenblad hette han, och

klagade i högan sky. Det svar jag erhöll av Rosen-

blad löd i korthet: Peter Albäck fyller alla Blog-

gen.fi:s villkor och regler!

Att Peter Albäck kört in sig i en återvändsgränd

är givetvis i första hand hans eget fel. Men har

inte centerns partiledning, hans finlandssvenska

partikamrater och Bloggen.fi ett delansvar i att

Albäck kunnat härja på som han gjort?

Herbert Lindén 13.8.2008 kl 10:27
Samma åsikt (36)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Detta som utspelas framför oss borde Yle/Svenska haka på och göra drama av. Vilken story! Med rätt manusskrivare skulle man lätt få till en programserie i flera avsnitt med bibehållen spänning genom hela serien...

(F.ö. undrar jag om signaturen "pelle", som stöder?! skuggbloggaren bland kommentarerna ovan, har samma IP-adress som "Mirakelmannen"?

Dramatikern 13.8.2008 kl 10:34
Samma åsikt (12)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Om mirakelmannen som Peter beskriver situationen har avslöjat allt, hur kommer det sig då att han vill hindra denna artikel och hotar om inspelade samtal. Om Peter nu skulle ha lyckats så skulle han ju nu kunna njuta av all tänkbar publicitet!? Bra jobbat Denise!

stänkaren 13.8.2008 kl 10:35
Samma åsikt (20)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Lyfter på hatten för denna artikels skribent. Strongt!

Jag vet inget om politik. Men finns det inget sätt att få bort detta sjuka skämt till politiker från politiken??

Kronobybo 13.8.2008 kl 10:48
Samma åsikt (16)     Annan åsikt (7)
Kommentar

#70 Herbert: håller med dig i övrigt, men bloggen.fi kan inte på något sätt hållas ansvarig för vad han skriver.

Bloggen.fi tillhandahåller bara en tjänst, och i slutändan är var och en ansvarig för vad han eller hon skriver.

Kan som exempel ta min egen blogg. Den är av skämtsam art och bara en samling spontana och snudd på meningslösa tankar, som i vissa kan gränsa på till vad som är moraliskt försvarbart.

Som tur är finns tryckfriheten som ger mig möjlighet att ventilera, och att bloggen.fi (eller motsvarande sajt) skulle börja censurera privatpersoners ord och tankar är nog värre än något som Peter Albäck kan spotta ur sig.

Toscha 13.8.2008 kl 10:49
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Gammalt finskt talesätt: Keskusta pettää aina!

Det verkar som om det gäller ännu.

Jag har trott att politikernas mål är att bygga upp ett bättre samhälle, inte smutskastning och hotelser. Hoppas att rötäggen försvinner från de förtroende valdas led.

Olle 13.8.2008 kl 10:51
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Obehagligt och skrämmande att konstatera hur primitivt folkmassorna beter sig här. De behöver någon att hata. Om det skulle visa sig att PA vore en katt skulle folkstormen vända och inrikta sig på att tycka att det är för djävligt att människor är så elaka.

observatör i utlandet 13.8.2008 kl 10:52
Samma åsikt (15)     Annan åsikt (18)
Kommentar

Till # 68. Visst kan vi tro att GUD förlåter en politiker som genom en anonym blogg lovprisar sig själv. Frågan är om de som tänkt rösta på svenska centern förlåter.

xet 13.8.2008 kl 11:06
Samma åsikt (14)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Oftast är det så att det är bäst att ha is i hat-

ten när det gäller att kommentera händelser som

fallet Albäck. Trots att "Mirakelmannen" dyker upp

lämpligt inför höstens kommunalval.

Personligen har jag under den gångna sommaren sam-

talat med ett antal personliga vänner inom den finlandssvenska centern och påtalat det ohyggliga

orerande Peter Albäck hållit på med på sin blogg.

De har beklagat att så är fallet men inte besuttit

det mod som krävs för att vidtaga några åtgärder.

Antagligen har rädslan för Albäck varit mycket om-

fattande samt det faktum att Albäck upprepade gån-

ger hävdat att han har partiordförandens och par-

tiledningens helhjärtade stöd i arbetet. Återstår

att se om stödet fortsätter.

I sammanhanget bör vi ej glömma bort att center-

partiet under decennier utfört ett utomordentligt

arbete inom finländsk politik. Det är ej heller

någon hemlighet att "rötägg" förekommit inom alla

politiska partier. Så vi skall akta oss för att

kasta sten ur glasburar.

Herbert Lindén 13.8.2008 kl 11:28
Samma åsikt (5)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Ahlbäcks avsikter då han agerar i drogproblematiken i Terjärv är säkerligen goda, något som man bör komma ihåg. Dock är det ju så att ändamålen inte helgar medlen, dvs man måste hålla sig till vissa samhälleliga regler och då kan man helt enkelt inte resonera som så att man kan utesluta eller köra iväg någon från ett samhälle bara för att denne tex har hamnat i drogträsket.

Rabaldret med "Mirakelmannen" var väl i och för sig väntat. Månne det finns andra "skelett" i Peters garderob?

Nu måste nog Terjärvborna se om sitt hus, vad är det för bild de vill ge av sig själva utåt. En kommunalpolitiker från bygden ifråga ger ju så klart en sorts bild av samhället ifråga, det är ju bara så.

Nu känner många utanför terjärvsammhället inte till så mycket annat än att Peter Ahlbäck=Terjäv=Peter Ahlbäck.

Men o andra sidan, vi är ju bara människor allihopa, vem har rätt att kasta första stenen.

Jakobstad 13.8.2008 kl 11:42
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Kopierat ur pete's blogg:

"Viktigt arbete du gör . Jag har själv varit nästan fyra veckor i USA . Där ser man hur det har gått då man låter Canabis bli free. Vi kunde inte gå ut på kvällen i stan för risken var så stor att bli rånad av droggängen de fanns i tusental överallt i staden. Här i Vasa finns det mycket knark och man undrar var skall detta sluta. Hoppas ni kan hålla er by ren. Lycka till med er.

http://bloggen.fi/mirakelmannen

Svar: (Pete)

Funderade vart du hade försvunnit. Jo jag har också flera gånger varit to the states och visst är det för jävligt det man ser. Kör man genom Harlem i the big apple så ser man hur totalt knark kan ta över ett samhälle och göra människorna till djur. Vi har just börjat återställa Terjärv till en drogfri ort och det tar en tid innan det är gjort. Men dit skall vi trots att det tydligen finns människor som accepterat knarket i Finland. Den dagen alla gör det så är det slut med vårt land och en stor del av våra unga."

Med mina ögon läst är detta inte alls friskt beteende för en politiker!

För övrigt bra gjort av skribenten!

nick 13.8.2008 kl 11:47
Samma åsikt (33)     Annan åsikt (6)
Kommentar

När det blir sån här kalabalik över en struntsak som saknar politisk betydelse är det en förvarning om att Albäcks hårda linje kommmer att göra stora genombrott inom kort. Liknande löjesspektakel har vi sett prov på tidigare.

De som har varit måltavla för hans kritik klarar inte av den längre och försöker nu hämnas för en sak som inte är något brott. I alla partier torde man anlita skribenter som skriver bara i den enkla avsikten att stötta upp partiets egna. Eller hur var det med Mannen med flaggan i Medborgarbladet? Vem var han och vem jobbade han för?

13.8.2008 kl 12:05
Samma åsikt (16)     Annan åsikt (35)
Kommentar

Åh herregud, det sker visst mer på bloggen än vad jag anar. Bloggar själv, men detta lilla drama har gått mig helt förbi.

Angående PA:s utspel på hans egen blogg och i denna artikel, så kan jag nog inget annat än ruska på huvudet och tänka "Löjligt" om och om igen. En SFP-konspiration? Bli fast på grund av något så elementärt som IP-numret? Visst, det har pratats en hel del om att samma IP-nummer inte betyder att det är samma person, men det är ju inte så att man börjar fundera.

Jag är inte särskilt insatt i PA:s politiska förehavande, förutom nu hans utspel i tidningarna mot narkotikan i Kronoby, men detta har nog nött på hans kredibilitet. Jag är väl som vilken annan människa när jag röstar, och väljer den som verkar ha något att tillföra kommunen eller landet, men hur mycket bra saker PA än skulle lova så skulle jag nog tänka till både en eller två gånger innan jag skulle placera min röst på honom.

P. 13.8.2008 kl 12:10
Samma åsikt (12)     Annan åsikt (7)
Kommentar

H E L T O T R O L I G T !

Kimobo 13.8.2008 kl 12:10
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Kom ihåg att det var Albäck själv som startade detta, redan för flera år sedan.

Även om denna kommentarspalt kunde jämföras med häxjakt så förtjänar mottagaren varje kommentar. Så elakt och hänsynslöst beter han sig mot omgivningen totalt oförmögen att beakta hur världen omkring honom utvecklas.

De flesta Terjärvbor har slutat att bry sig, de låter honom hållas vid sina skrönor på bensinmacken, för alla vet vilken sorts person som döljer sig bakom fasaden. Bara vissa enfaldiga, som inte ens förstår de olika partiernas betydelse och inriktning, stöder honom för att det inte går riktigt bra för dem själva heller. Vill man vara mot allt utan att ta ansvar för ngt kan man stöda PA, vilket ju också syns i de ensaksärenden som allt som ofta blossar upp.

Jag skulle aldrig rösta på honom, oberoende av vilket parti han än hörde till.

He had it coming 13.8.2008 kl 12:23
Samma åsikt (35)     Annan åsikt (5)
Kommentar

cannabis tar inte över samhällen....politik gör

förövrigt verkar ju denna politiker var ganska kluven:D

13.8.2008 kl 12:37
Samma åsikt (16)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Jag ställdes oväntat inför ett svårlöst problem igår som förstörde nattens sömn. Då jag läser ovanstående artikel inser jag att jag nog kunde ha det värre. Jag har inte själv vållat problemet och det finns flera som hjälper till att lösa det. Den lyckan är inte alla förunnad.

Företagaren 13.8.2008 kl 13:00
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Jag utgår att du är slut som politiker, så ett tips på vad du kan göra istället är hästsko kastning.Jag har flera "kompisar" som är stora loosers och de håller på med hästskokastning. Går ut på i stora drag samma sak som du hållit på med tidigare, man kastar skräp omkring sig för att träffa nån enskild "pinne".

Slfus 13.8.2008 kl 13:07
Samma åsikt (12)     Annan åsikt (4)
Kommentar

VARNING TILL ALLMÄNHETEN!!! HIMLEN RAMLAR NER, STIG ÅT SIDAN! En centerpolitiker misstänks ha skrivit positivt om sig själv och sitt parti i en anonym blogg. Det har samtidigt blivit avslöjat att en anonym blogg har skrivits av någon levande människa, och denna någon är inte vem som helst. En centerpolitiker har samröre med den här bloggen, här mitt ibland oss i Österbotten. Därför ramlar himlen nu ner på oss.

13.8.2008 kl 13:13
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (16)
Kommentar

Håller med Herbert Linden om att det är partiet Centern som bär ett ansvar för denna härva! Man har hänsynslöst utnyttjat PA trots man borde ha sett vad som är på gång och vidtagit åtgärder. Det är förvisso tragiskt, men nångång måste den personförföljelse mm. som PAs blogg byggde på ta slut. För er som inte följt med vad som hänt kan ni ju bläddra tillbaka lite, samt tex. läsa min blogg om Etik i Politiken från början på juli. Skulle vi ha haft ett sådant självreglerande organ skulle denna sak aldrig ha gått såhär långt!

Guy Käcko 13.8.2008 kl 13:19
Samma åsikt (17)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Klar att man kan tycka att det här är en skitsak som fått alltför stora proportioner, men bloggaren utger sig för att vara politiker, politik handlar i huvudsak om förtroende för andra och för varandra, det förtroendet, i den mån det funnits, har nu kraschat totalt.Folk tycker inte om att känna sig lurade.Därför dessa reaktioner. Kommentarerna är en sak, se också på antalet medhåll till de kommentarer som utmålar bloggaren som en totalbluff. Snacka om att ha förstört sitt politiska förtroendekapital. Det är ju egentligen tragiskt att beskåda hela denhär mörka farsen. En politiker som tagit sig vatten över huvudet, vars förståndsgåvor inte räckt till ens för att bedriva kommunalpolitik,har gjort sig själv till ett enormt stort åtlöje. Men, som man bäddar, osv....

JP 13.8.2008 kl 13:38
Samma åsikt (18)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Den som vill följa Guys råd och bläddra tillbaka i bloggen skall helst gå till augusti-september 2007 och läsa kommentarerna om sfp:s agerande i KSSR-processen. Efter att ni läst igenom dem och jämfört den dåtida situationen med läget inom KSSR idag kan ni på nytt fundera vilka som är större kålsupare, centern eller sfp. Vilka händelser är betydelsefulla för samhällets invånare och vilka är inte?

13.8.2008 kl 13:46
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (12)
Kommentar

Googla hela internetadressen http://www.bloggen.fi/mirakelmannen/ tryck på "Cachad" ("Det här är en ögonblicksbild av hur sidan såg ut den 9 aug 2008 11:36:56 GMT.) så kommer mirakelmannens blogg "fundersam" fram. I kommentarerna till första inlägget "The Boss" (14.7.2008 14:06:02) kan vi läsa följande:

Inkommet 14.7.2008 14:29:43

Såg att du hade varit inne på min blogg och kommenterat den odemokratiska situationen i dagens Kronoby kommun, tack för det. Du är ju ny på bloggen så man får önska dig välkommen med i gänget. Har för övrigt samma åsikter som dig om ankdammen.

Peter Albäck

http://bloggen.fi/riksdagskandidater

[Mirakelmannens]Svar:

Följer med din kamp i din kommun. Du är en tuff som orkar med allt det motstånd som finns där. Ankdammen i min stad stressar mig ibland oerhört, jag är glad att politiker som du gör något åt saken.

FR 13.8.2008 kl 13:54
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Albäck rules

13.8.2008 kl 13:59
Samma åsikt (12)     Annan åsikt (18)
Kommentar

För den som inte har följt detta eller läst på bloggen, förstår man ingenting av denna text! Men många har ju redan läst och följt på bloggen.fi. Jag tycker egentligen det är hemskt att det har eskalerat såhär, för alla inblandade.

Paradox på bloggen.fi 13.8.2008 kl 14:18
Samma åsikt (12)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Det här är absolut inget fenomen som är specifikt för bloggen. I tidningarna förekommer på samma sätt spökskriverier, d.v.s. anonyma eller namngivna personer (bulvaner) låter publicera inlägg där man berömmer politiker som själva på ett eller annat sätt är upphovsmän till texterna. Ingen politiker behöver låtsas vara chockad över detta "avslöjande" för det är så här det arbetas i valkampanjerna överallt. Hur skulle tidningarna annars bli fulla med debattinlägg just före valen? Sakfrågorna finns också mellan valen, men dem är det få som ids skriva insändare om. Det handlar om att bedra godtrogna människor som inte förstår att alltsammans är en politisk teater.

13.8.2008 kl 14:34
Samma åsikt (12)     Annan åsikt (8)
Kommentar

I Kristinestad finns en politiker som varje månad för in bilder av sig själv till tidningen och hoppas att de ska bli publicerade. Ofta lyckas det, fast alla vet vad avsikten är. Sen blir det inslag om saken i varje nyårsrevy med självaktning.

13.8.2008 kl 15:01
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Det var ett särskilt bra nummer en gång i Brahegårdens revy i Kstad. En amerikansk ubåt med terroristjägare kom upp i Norrfjärden. De amerikanska styrkorna frågade hur man skall hitta ledaren för "terroristerna". Rådet han fick var att "ta fram en kamera så kommer han nog". Alla skrattade, men politikern ifråga fortsätter att föra in bilder av sig själv till tidningen, speciellt ofta under månaderna före valet. Och tidningen publicerar bilderna utan att fundera efter om det är något fel när revyn blir verklighet.

13.8.2008 kl 15:12
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Fast folk inte förstår alla svängar i den politiska teatern verkar man förstå det viktigaste budskapet, nämligen håll dig borta från partipolitiken i Österbotten! Upprepade skandaler av det här slaget lär nog inte gynna majoritetspartiets kandidatvärvningskampanj på något sätt alls.

13.8.2008 kl 15:41
Samma åsikt (7)     Annan åsikt (5)
Kommentar

På mitt jobb fanns en kollega som ibland sade:

Jaha,pojkar vad ska vi diskutera idag,jag är tvärtemot.

Det finns tyvärr en massa "tvärsemotmänskor"som i nästa val ger sin röst åt Albäck.

13.8.2008 kl 15:49
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Den som vill läsa kommentarerna om sfp:s agerande i KSSR-processen förra hösten skall naturligtvis inte söka dem i Guys glugg utan i Peters innehållsrika blogg.

13.8.2008 kl 15:49
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Hur länge tar det innan centerpartisterna fattar vilken belastning den paranoide herr A är för sitt parti?

eorij 13.8.2008 kl 16:00
Samma åsikt (20)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Olyckligtvis har jag missat kommentator nr 1 där han där han tar avstånd från osakliga påhopp och

annat sådant.

Osakliga påhopp kan vi ibland se mellan fingrarna

men när det, som i fallet Peter Albäck, blir frå-ga om rena lögner och falsarier är det av betyd-

ligt allvarligare natur.

Inte är det så allvarligt att Albäck upprepade gånger på sin blogg utnämnt mig till en allmänt

känd byfåne. Närmast tar jag det som ett hedersom-

nämnande. Betydligt allvarligare blir det när Pe-

ter Albäck både i tidningspressen och på sin egen

blogg låter läsarna veta att jag av feghet utebli-

vit från avtalat möte med honom. Ett påstående som

är lögn från början till slut.

Jag blev så uppbragd över den lögnen att jag utma-

nade honom på en duell i föreningshuset i Kronoby.

Modet svek dessvärre och han meddelade på sin blogg att "jag diskuterar inte med byfånar". Så

skall det låta!

Trots allt tycker jag det enbart är sorgligt att

Peter Albäck kört in sig i den återvändsgränd han

nu bwefinner sig i. Han har på sin blogg saknat allt vad omdöme och sanningslidelse heter och för-

modligen haft urusla "rådgivare". Men givetvis är

allt sfp:s fel! Ingenting nytt under solen.

Herbert Lindén 13.8.2008 kl 16:05
Samma åsikt (32)     Annan åsikt (7)
Kommentar

Nu får väl folk ändå ta lite timeout och sluta sitta och surfa bort dagarna med att vara arg på dittan och dattan. Man behöver inte mangla allt i det oändliga, det mesta har redan sagts och har det inte sagts så har det tänkts.

Släpp fram era barn till datorn igen, de gör garanterat vettigare saker på nätet än ni.

Läs en bok istället! 13.8.2008 kl 16:36
Samma åsikt (13)     Annan åsikt (13)
Kommentar

Till alla som ondgör sig över att folk "orkar hålla på och kommentera"; ta fram en spegel så ser ni en till som kommenterar ;-)) Detta som avslöjats är det absoluta bottennappet i österbottnisk byapolitik. Väntar på centerpartiets reaktioner. Att en som farit fram med en sådan osanning skulle få sitta kvar på någon förtroendepost i ett politiskt parti är inte acceptabelt.

27-årig juridikstuderande i Vasa ;-)) 13.8.2008 kl 17:05
Samma åsikt (49)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Pinsamt. Om jag vore du Peter Albäck skulle jag ärligt träda fram och berätta sanningen. Det som hänt går inte att få ogjort, men att komma fram med hela sanningen och sluta med att skylla ifrån dig kunde vara starten på nånting nytt. Majoritetens förtroende får du inte efter en sånhär fars, men de egna förlåter säkert om du stiger fram redigt.

Bollmaster 13.8.2008 kl 17:28
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Kommentar # 100

13.8.2008 15:49:02

Den som vill läsa kommentarerna om sfp:s agerande i KSSR-processen förra hösten skall naturligtvis inte söka dem i Guys glugg utan i Peters innehållsrika blogg.

Och dessa är förstås lika sanningsenliga som allt annat som skrivit därstädes, helt utan överdrifter och egna tillägg - eller ?

Lika sant som rapporter om telefonsamtal som aldrig ringts o.s.v.

Vad är sant ? 13.8.2008 kl 17:39
Samma åsikt (9)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Länk till radio vega intervjun: http://arenan.yle.fi/toista?id=1425519

Håll till godo!

nick 13.8.2008 kl 17:45
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (3)
Kommentar

Rolig intervju där! :)

Bubblan 13.8.2008 kl 19:17
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (4)
Kommentar

Så här skrev Peter Albäck i februari:

"Så har nu Ulla-Maj äntligen begärt förundersökningar på skiten som hon fått på sin blogg. Kan bara konstatera att hon skött saken klantigt. Nu har hon spelat sina motståndare rakt i deras händer. Just hit ville dom komma. Publicitet och uppmärksamhet är det som de strävar till. Men där vid lag har de ju gemensamma intressen med Ulla-Maj. Dessa fundamentalister använder ip-nummer som inte går att spåra, så att besvära polisen med arbete som inte kommer att resultera i något är ju ganska onödigt. Sanningen är i detta fall som oftast, så som man ropar i skogen så svarar den. Det som man nu får vara orolig för är att språk terrorn flyttar till ett annat plan, den kan tom komma hem till Ulla-Maj själv och till hennes hemsida. Dom här killarna ger aldrig upp. Därför var det dumt av Ulla-Maj att bry sig i dom. Vet inte allt vad dom skrivit men troligtvis räcker det inte till åtal. Resultatet av Hennes provokativa skriverier mot fennomanerna i våras gav bara förlorare på Bloggen.fi. Henrik Huhta säger det bra i sin blogg : citat Orwells samhälle etablerat:"Storebror ser dig" öppnar för åsiktsreglering, cencur och likriktning. I förlängningen fundamentalism där bara en åsikt tolereras, avvikande åsikter utlöser bannbullor, fatwa och självgående attentatsmän.citatet slut. Men det är säkert värt det Ulla-Maj slapp ju i Iltasanomat och fick synlighet. Mycket skit i vårt Finlands-svenska bo och några tusen nya svenskhatare bekommer inte UMW det minsta. Hon gör ju det för partiets bästa."

Maja 13.8.2008 kl 19:24
Samma åsikt (9)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Man kan ju inte göra annat än skratta åt detta. Läs Ahlbäcks blogg från 24.2 2007. Tala om dubbelmoral...

notnA 13.8.2008 kl 19:25
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Vi som är inom vårdbranschen genomskådar rätt snart människor utgående ifrån vad de skriver och hur de agerar.

För länge sedan insåg jag och mina kollegor vad det hela handlade om - nu är den mänskliga tragedin ett faktum, något som man inte kan klandra berörd person för. Politiker, kollegor och partivänner borde i tid ha insett hur illa ställt det var.

När man hunnit klättra högt blir fallet stort - tyvärr.

Louise 13.8.2008 kl 20:19
Samma åsikt (29)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Men politiker skall ju syssla med rävspel. I valrörelser jobbar de hårt för att övertala folk att tro att de inte tänker på sin egen vinning utan på väljarnas bästa. Alla dolda knep är tillåtna. Tjyv och rackarspel. Kanske en aning primitivt i Österbotten.

vad man kan vänta sig 13.8.2008 kl 23:40
Samma åsikt (6)     Annan åsikt (8)
Kommentar

Han är så insnärjd i det här att han tror på sina egna lögner, han har väl inget annat val. Ingen seriös sysslar med något som det här. Avgå! Det är det enda vettiga i dagsläget.

14.8.2008 kl 22:54
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (6)
Kommentar

....försvarar han sig själv i någon annans namn i den här disskusionen oxå? nu slutar jag att rösta om politiker ska bete sig så här.. altså som femåringar...

Linda 14.8.2008 kl 23:05
Samma åsikt (3)     Annan åsikt (5)
Kommentar

Det är otroligt vad det är många centerpartister som kommenterar här nu och vill ha bort PA för att få en bättre ordförande för svenska Centern.

folkpartist 14.8.2008 kl 23:06
Samma åsikt (10)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Verkligen PINSAMT! Tar inte en politisk "karriär" slut efter något sådant här, undrar man verkligen vad som krävs..

Å 15.8.2008 kl 19:32
Samma åsikt (11)     Annan åsikt (2)
Kommentar

De postiva svar som kommer gällande Ahlbäck på dessa artiklar är väl alla av honom själv, under olika skuggnamn!

Bengan 17.8.2008 kl 10:10
Samma åsikt (17)     Annan åsikt (6)
Kommentar

Vet inte fakta i detta fall men kan konstatera att inte på länge har det varit så här livligt på med kommetater på länge ! Alltså nyhetsvärde !

A 17.8.2008 kl 12:09
Samma åsikt (1)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Skuggbloggande é väl ingentig nytt, antar att många politiker håller på med samma sak, gå in på www.vaasalaisia.info och bli där några dagar effektivt så kommer ni nog att märka skuggbloggarens sätt att arbeta på, kolla närmast inloggnin-utloggning samt tiden ut-in, ha 2-3 fönster öppna hela tiden så...

vaasa 18.8.2008 kl 19:41
Samma åsikt (8)     Annan åsikt (1)
Kommentar

Till kommentar -119-

Snälla du, skaffa dig en annan hobby, e du inte för gammal för"I spy with my little eye" .

Lilla Vasa 19.8.2008 kl 20:55
Samma åsikt (2)     Annan åsikt (2)
Kommentar

Undrar varför den här gamla nyheten hålls kvar så här länge här?

21.8.2008 kl 20:46
Samma åsikt (4)     Annan åsikt (2)